Kurikulum


VISI
SEKOLAH  UNGGUL 
PENJANA GENERASI TERBILANG

MISI

MEMBANGUN  POTENSI  INDIVIDU  MELALUI  PENDIDIKAN BERKUALITI


OBJEKTIF
  •  Menyemai sikap positif  terhadap pelajaran dan meningkatkan keyakinan terhadap  kebolehan  diri ‘ Saya  boleh lakukannya’.


  •  Memastikan semua murid menguasai 3M.
  •  Meningkatkan keputusan UPSR setiap tahun.
  •  Mewujudkan Budaya Penyayang dikalanganwarga sekolah.
  •    Menjaga  dan meningkatkan keceriaan sekolah.
  •  Mewujudkan  pengurusan  sekolah yang cemerlang.






PENERANGAN  DAN  PERANCANGAN

1. RASIONAL  :
Ø Perancangan  ini dapat meningkatakan  produktiviti  dalam  bidang  pengurusan Am, Kurikulum dan Ko-kurikulum di sekolah  ini.

Ø Perancangan  ini membolehkan  guru – guru dan kakitangan bersedia awal dan bertindak dengan bijak ke  arah tuju yang hendak dicapai  dengan baik dan tepat.

Ø Perancangan ini paling sesuai kerana tempoh tersebut membolehkan  visi dan misi sekolah dapat dicapai dengan baik.

Ø Guru- guru , murid- murid dan  ibu bapa mengesan  matlamat  sekolah  dan  saling membantu  untuk  mencapainya.


2. OBJEKTIF :

2.1  Membolehkan  sekolah  mencapai  kemajuan dalam  bidang pengurusan     
       Am, kurikulum  dan ko-kurikulim.
2.2  Membantu guru menyesuaikan diri atau menyelesaikan masalah dalam 
       tugas –tugas harian dengan sistematik dan lancar.
2.3 . Membolehkan  semua  pihak yang terlibat dengan  sekolah  mengambil 
        bahagian  dengan lebih berkesan dan efektif.
2.4  Mengelakkan  pembaziran tenaga, masa, dan kewangan dalam menjalankan 
       sesuatu program.

2.5  Memberi peluang kepada pelajar untuk menikmati faedah daripada sesuatu 
       program.

3.JENIS AKTIVITI


3.1.AKTIVITI RUTIN
Ø Aktiviti-aktiviti berulang yang perlu dijalankan sepanjang tahun  dalam semua bidang

3.2 AKTIVITI DEVELOPMENTAL
Ø Aktviti yang bertujuan bagi meningkatkan kemahiran dan bakat di kalangan pelajar mahupun guru di sekolah. 

FOKUS STRATEGIK 2011
1.  Menghapuskan buta huruf.


2.  Menanam  sikap positif  dan keyakinan diri kepada semua murid.


3.  Meningkatkan prestasi akademik pelajar dalam UPSR.


4.  Menanam sifat kepimpinan dalam jiwa murid.


5.  Salah laku sifar di kalangan guru dan pelajar.


6.  Meningkatkan lagi hubungan baik diantara sekolah dan PIBG.

 PELAN TINDAKAN

FOKUS STRATEGIK
STRATEGIK PERLAKSANAAN
UNTUK TINDAKAN
1.Menghapuskan buta huruf
1 .Kelas bimbingan khas bagi murid-murid 
    yang lambat belajar.
2. Amalan  cepat  baca.
3. Belajar berkumpulan.
4. Bacaan Paksa.
Semua guru.

Semua guru.
Semua guru.
Semua guru.
2. Meningkatkan prestasi akademik 
    pelajar dalam UPSR.
1. Kelas bimbingan UPSR.
2. Latihan Tambahan.
3. Ujian Bulanan
4. Kem  Motivasi Pelajar.


Semua guru.
3. Menanam sifat kepmpinan dalam jiwa
    murid.
1. Aktiviti  Persatuan.
- Bahasa Tamil.
- Bahasa Melayu.
- Bahasa  Inggeris
2. Kem Motivasi Badan Beruniform.
Semua guru dan murid



Semua murid.
4.Salah laku sifar dikalangan guru dan
   pelajar.
1. Ucapan di perhimpunan.
2. Melukis Poster.
3. Menampal poster bergambar.
4. Menulis karangan
5. Ceramah Anti Dadah.


Semua guru dan murid-murid
5. Meningkatkan lagi hubungan baik diantara sekolah dan PIBG.


1.Mengadakan perjumpaan dengan ibu bapa 2 bulan sekali.
2. Mengadakan Hari Terbuka.
3. Mengadakan Hari penyampaian hadiah
    dan jamuan Mesra.


Ibubapa  dan  guru.

  



PANDUAN  UNTUK MENCAPAI  OBJEKTIF SEKOLAH

Sikap guru di antara yang patut diambil perhatian ialah:

a)   Panduan  perkhidmatan Cemerlang dan Tatasusila Profesion Perguruan Malaysia hendaklah  sentiasa menjadi  panduan  dan amalan kepada semua  guru. Membaca  dan memahami apa yang tersurat  dan tersirat dalam  objektif sekolah. Sentiasa  berusaha dan mencari jalan bagi mencapai objektif sekolah.

b)   Anggaplah  dan dijadikan  pekerjaan  guru itu sebagai satu profesion dan bukan sebagai pekerjaan sambilan sahaja.


c)    Lakukan segala  tugas dan tanggungjawab yang diberikan  atau  yang  ditentukan  dengan  penuh amanah, kejujuran, keikhlasan dan bertanggungjawab  tanpa memerlukan pengawasan.

d)   Batasan pergaulan di antara guru, guru, kakitangan dengan pelajar – pelajar harus diberi perhatian semasa bertugas atau di luar tugas.

     e)   Bersifat  tegas  terhadap  murid- murid.

     f)   Anggaplah  pelajar- pelajar yang diajar dan dididik itu sebagai ‘ANAK  SENDIRI’ yang depan mereka adalah dipertanggungjawabkan kepada kita.

g) Elakkan daripada melakukan apa yang dianggap sebagai  sesuatu yang sumbang , pecah amanah, ponteng tugas  dan sebagainya.

     h)   Inisiatif  kegigihan  sendiri  tanpa menunggu arahan  untuk berusaha bagi menaikkan imej  
         sekolah dalam segala bidang adalah diperlukan  kepada  guru. Sentiasa menunjukkan dan  
        mengamalkan kepimpinan yang dinamis  serta  cekap  menjalankan tugas.

     i)    Sentiasa  memberi  kerjasama kepada Guru Besar, rakan sejawat dan kakitangan pejabat   
         sekolah dalam perkhidmatan.

     j)      Jauhkan  sikap  memencilkan diri  atau  sikap  berkelompok  dengan  hanya sesasma  jenis, kaum, kelayakan atau kelulusan.

     k)   Jauhkan  perkara- perkara  yang boleh menimbulkan salahfaham,perbalahan dan persengketan sesuai dengan sifat seseorang  pendidik  yang  berperibadi mulia dan berhamah tinggi.
    
    l)   Pakaian  biaralah yang sesuai  dan  berkeadaan  kemas.

    m)   Cuba  mengetahui  semua ibu bapa, penjaga ahli-ahli PIBG, pegawai-pegawai PPD, Jabatan dan Kementerian.
    
     n)    Sama-sama bertanggungjawab menjaga rahsia sekolah  supaya tidak mencemarkan nama baik dan imej kita  semua.

      o)   Sentiasa  belajar  dan mengambil  tahu  perkara yang berhubung   dengan  perkhidmatan dan  perjawatan  seperti perintah Am, pekeliling – pekeliling  Ikhtisas.

p)    Menimbulkan dan menggalakkan  semangat kerjasama dan menanam PERASAAN  KAKITANGAN DAN  KEKELURAGAAN  di kalangan  guru- guru , kakitangan dan pelajar sekolah ini.

    q)      Sebarang masalah yang timbul hendaklah dirunding dengan Guru Besar bagi  menyelesaikannya.


      r)   Menjalankan  semua  projek  yang dirancangkan dengan  sempurna.

     s)   Bertanggungjawab  di atas  pencapaian  akademik dan pendidikan pelajar adalah kejayaan guru- guru.

      t)   Membawa surat jaminan dari sekolah bagi mendapatkan rawatan di hospital kerajaan.

     u)   Mendapatkan  kebenaran  dari  Guru Besar  sekiranya hendak  berurusan  secara rasmi dengan  
         Pejabat Palajaran dan Kementerian pelajaran.

     v) Membereskan kerja- kerja dan membuat penyerahan  kerja  pemulangan  semula  harta kepunyaan  
        sekolah terlebih dahulu sebelum  berpindah  ke sekolah  lain.

ANALISA UPSR SJK (T) LDG. TUN DR ISMAIL