VISI
SEKOLAH UNGGUL
PENJANA GENERASI TERBILANG
MISI
MEMBANGUN POTENSI INDIVIDU MELALUI PENDIDIKAN BERKUALITI
OBJEKTIF
- Menyemai sikap positif terhadap pelajaran dan meningkatkan keyakinan terhadap kebolehan diri ‘ Saya boleh lakukannya’.
- Memastikan semua murid menguasai 3M.
- Meningkatkan keputusan UPSR setiap tahun.
- Mewujudkan Budaya Penyayang dikalanganwarga sekolah.
- Menjaga dan meningkatkan keceriaan sekolah.
- Mewujudkan pengurusan sekolah yang cemerlang.
PENERANGAN DAN PERANCANGAN |
1. RASIONAL :
Ø Perancangan ini dapat meningkatakan produktiviti dalam bidang pengurusan Am, Kurikulum dan Ko-kurikulum di sekolah ini.
Ø Perancangan ini membolehkan guru – guru dan kakitangan bersedia awal dan bertindak dengan bijak ke arah tuju yang hendak dicapai dengan baik dan tepat.
Ø Perancangan ini paling sesuai kerana tempoh tersebut membolehkan visi dan misi sekolah dapat dicapai dengan baik.
Ø Guru- guru , murid- murid dan ibu bapa mengesan matlamat sekolah dan saling membantu untuk mencapainya.
2.1 Membolehkan sekolah mencapai kemajuan dalam bidang pengurusan
Am, kurikulum dan ko-kurikulim.
2.2 Membantu guru menyesuaikan diri atau menyelesaikan masalah dalam
tugas –tugas harian dengan sistematik dan lancar.
2.3 . Membolehkan semua pihak yang terlibat dengan sekolah mengambil
bahagian dengan lebih berkesan dan efektif.
2.4 Mengelakkan pembaziran tenaga, masa, dan kewangan dalam menjalankan
sesuatu program.
2.5 Memberi peluang kepada pelajar untuk menikmati faedah daripada sesuatu
program.
3.JENIS AKTIVITI
3.1.AKTIVITI RUTIN
Ø Aktiviti-aktiviti berulang yang perlu dijalankan sepanjang tahun dalam semua bidang
3.2 AKTIVITI DEVELOPMENTAL
Ø Aktviti yang bertujuan bagi meningkatkan kemahiran dan bakat di kalangan pelajar mahupun guru di sekolah.
FOKUS STRATEGIK 2011
1. Menghapuskan buta huruf.
2. Menanam sikap positif dan keyakinan diri kepada semua murid.
3. Meningkatkan prestasi akademik pelajar dalam UPSR.
4. Menanam sifat kepimpinan dalam jiwa murid.
5. Salah laku sifar di kalangan guru dan pelajar.
6. Meningkatkan lagi hubungan baik diantara sekolah dan PIBG.
2. Menanam sikap positif dan keyakinan diri kepada semua murid.
3. Meningkatkan prestasi akademik pelajar dalam UPSR.
4. Menanam sifat kepimpinan dalam jiwa murid.
5. Salah laku sifar di kalangan guru dan pelajar.
6. Meningkatkan lagi hubungan baik diantara sekolah dan PIBG.
PELAN TINDAKAN
FOKUS STRATEGIK
|
STRATEGIK PERLAKSANAAN
|
UNTUK TINDAKAN
|
1.Menghapuskan buta huruf
|
1 .Kelas bimbingan khas bagi murid-murid
yang lambat belajar.
2. Amalan cepat baca.
3. Belajar berkumpulan.
4. Bacaan Paksa.
|
Semua guru.
Semua guru.
Semua guru.
Semua guru.
|
2. Meningkatkan prestasi akademik
pelajar dalam UPSR.
|
1. Kelas bimbingan UPSR.
2. Latihan Tambahan.
3. Ujian Bulanan
4. Kem Motivasi Pelajar.
|
Semua guru.
|
3. Menanam sifat kepmpinan dalam jiwa
murid.
|
1. Aktiviti Persatuan.
- Bahasa Tamil.
- Bahasa Melayu.
- Bahasa Inggeris
2. Kem Motivasi Badan Beruniform.
|
Semua guru dan murid
Semua murid.
|
4.Salah laku sifar dikalangan guru dan
pelajar.
|
1. Ucapan di perhimpunan.
2. Melukis Poster.
3. Menampal poster bergambar.
4. Menulis karangan
5. Ceramah Anti Dadah.
|
Semua guru dan murid-murid
|
5. Meningkatkan lagi hubungan baik diantara sekolah dan PIBG.
|
1.Mengadakan perjumpaan dengan ibu bapa 2 bulan sekali.
2. Mengadakan Hari Terbuka.
3. Mengadakan Hari penyampaian hadiah
dan jamuan Mesra.
|
Ibubapa dan guru.
|
PANDUAN UNTUK MENCAPAI OBJEKTIF SEKOLAH
Sikap guru di antara yang patut diambil perhatian ialah:
a) Panduan perkhidmatan Cemerlang dan Tatasusila Profesion Perguruan Malaysia hendaklah sentiasa menjadi panduan dan amalan kepada semua guru. Membaca dan memahami apa yang tersurat dan tersirat dalam objektif sekolah. Sentiasa berusaha dan mencari jalan bagi mencapai objektif sekolah.
b) Anggaplah dan dijadikan pekerjaan guru itu sebagai satu profesion dan bukan sebagai pekerjaan sambilan sahaja.
c) Lakukan segala tugas dan tanggungjawab yang diberikan atau yang ditentukan dengan penuh amanah, kejujuran, keikhlasan dan bertanggungjawab tanpa memerlukan pengawasan.
d) Batasan pergaulan di antara guru, guru, kakitangan dengan pelajar – pelajar harus diberi perhatian semasa bertugas atau di luar tugas.
e) Bersifat tegas terhadap murid- murid.
f) Anggaplah pelajar- pelajar yang diajar dan dididik itu sebagai ‘ANAK SENDIRI’ yang depan mereka adalah dipertanggungjawabkan kepada kita.
g) Elakkan daripada melakukan apa yang dianggap sebagai sesuatu yang sumbang , pecah amanah, ponteng tugas dan sebagainya.
h) Inisiatif kegigihan sendiri tanpa menunggu arahan untuk berusaha bagi menaikkan imej
sekolah dalam segala bidang adalah diperlukan kepada guru. Sentiasa menunjukkan dan
mengamalkan kepimpinan yang dinamis serta cekap menjalankan tugas.
i) Sentiasa memberi kerjasama kepada Guru Besar, rakan sejawat dan kakitangan pejabat
sekolah dalam perkhidmatan.
j) Jauhkan sikap memencilkan diri atau sikap berkelompok dengan hanya sesasma jenis, kaum, kelayakan atau kelulusan.
k) Jauhkan perkara- perkara yang boleh menimbulkan salahfaham,perbalahan dan persengketan sesuai dengan sifat seseorang pendidik yang berperibadi mulia dan berhamah tinggi.
l) Pakaian biaralah yang sesuai dan berkeadaan kemas.
m) Cuba mengetahui semua ibu bapa, penjaga ahli-ahli PIBG, pegawai-pegawai PPD, Jabatan dan Kementerian.
n) Sama-sama bertanggungjawab menjaga rahsia sekolah supaya tidak mencemarkan nama baik dan imej kita semua.
o) Sentiasa belajar dan mengambil tahu perkara yang berhubung dengan perkhidmatan dan perjawatan seperti perintah Am, pekeliling – pekeliling Ikhtisas.
p) Menimbulkan dan menggalakkan semangat kerjasama dan menanam PERASAAN KAKITANGAN DAN KEKELURAGAAN di kalangan guru- guru , kakitangan dan pelajar sekolah ini.
q) Sebarang masalah yang timbul hendaklah dirunding dengan Guru Besar bagi menyelesaikannya.
r) Menjalankan semua projek yang dirancangkan dengan sempurna.
s) Bertanggungjawab di atas pencapaian akademik dan pendidikan pelajar adalah kejayaan guru- guru.
t) Membawa surat jaminan dari sekolah bagi mendapatkan rawatan di hospital kerajaan.
u) Mendapatkan kebenaran dari Guru Besar sekiranya hendak berurusan secara rasmi dengan
Pejabat Palajaran dan Kementerian pelajaran.
v) Membereskan kerja- kerja dan membuat penyerahan kerja pemulangan semula harta kepunyaan
sekolah terlebih dahulu sebelum berpindah ke sekolah lain.